vrijdag 29 september 2017

Recensie: Magic: The Gathering: Ixalan

Vandaag moet ik beginnen met een disclaimer. Magic: The Gathering is een spel dat ik niet speel en niet begrijp. Toch hebben meerdere mensen me verzocht de deze week uitgekomen nieuwe uitbreidingsset "Ixalan" te bespreken, aangezien deze reeks allerlei dinosauriërs bevat. Ik ga het dus hebben over het artwork en zeer zeker niet over of dit wel of niet goeie speelkaarten zijn. Dat laat ik aan de échte nerds over.

Boven: Woeste Magicfans doen zich tegoed aan mijn karkas. Alle afbeeldingen van Wizards of the Coast.
Enfin. Ik klaag altijd over het gebrek aan veren bij dino's in de populaire cultuur, maar de goede mensen van Wizards of the Coast geven me absoluut geen reden om daarover te klagen. Ze zijn met Ixalan juist helemaal de andere kant op gegaan: veren hier, veren daar, veren overal! Veren op plekken waar ze misschen niet eens thuishoren, wellicht? Ik weet het, het is ook nooit goed. Laten we eens kijken.

Geloof het of niet, deze ankylosauriër is één van de meest conservatieve interpretaties van een dinosaurus in de reeks. Zijn meest badass elementen - de stekels en de knots - zijn sterk overdreven en hij heeft een groene kraag van.. zijn dat veren of schubben? Hoe het ook zij, deze dinosaurus blijft alleszins binnen de grenzen van het redelijke. "Aegis" is in verschillende Griekse mythen het schild van Zeus, dus "Aegisaur" is niet eens zo'n gekke naam voor een ankylosaurus.

Deze knotsgekke stegosaurus is meer typerend voor wat Ixalan voor ons in petto heeft. Een vurig oranje verenkraag, de platen op de rug al even flamboyant, en wat moet dat ding aan het eind van de staart voorstellen? Stegosaurus heeft, zoals iedereen weet, een thagomizer, maar dit lijkt meer op een inktvistentakel.

Het wordt de laatste tijd steeds populairder om verschillende soorten dino's af te beelden met veren, en in Ixalan tot wordt deze trend tot in het absurde doorgedreven. Tegelijkertijd doen ze hun best de awesome-factor van de dino's zoveel mogelijk te bewaren en te versterken. Dus krijg je deze Triceratops-met-regenboogverenkraag, die in meerdere kaarten terugkomt. I'm a unicorn! Maar volgens de flavour-text, schuin gedrukt, zijn ze nog steeds poepiegevaarlijk hoor. Wow.

De sauropoden zijn uitgerust met dezelfde vlammende oranje kraag. Ik vind sauropoden met veren om verschillende redenen niet meer zo waarschijnlijk, maar onmogelijk is het niet. We hebben al zoveel saai-grijze olifantachtige Jurassic Park-sauropoden gezien! Deze flamboyante sauropoden doen me wel wat denken aan het werk van Brian Engh.

Onvermijdelijk zijn de lokale equivalenten van T. rex, net nu de gevederde rex weer op zijn retour lijkt te zijn. Net als de andere dino's in de set worden de felle kleuren niet geschuwd. Gek genoeg beginnen we steeds meer te leren over wat voor kleur sommige dino's in het echte leven gehad hebben, en hoe meer we ontdekken, hoe meer de conclusie is dat de meeste gewoon saai bruin of zwart waren. Ik twijfel er niet aan dat er óók flamboyante papegaaidino's hebben geleefd, al zal dat een minderheid zijn geweest. We moeten ze alleen nog ontdekken.

Bij de raptors heb ik vreemd genoeg dan weer het gevoel alsof ze niet genoeg veren hebben. De echte beesten waren echt van top tot teen gevederd, niet deze “tussenoplossing” die je vaak ziet van een naakt lichaam maar een gevederde rug en armen. De derde kaart van links, "Ferocidon", doet het goed. Dit is waarschijnlijk één van de meest realistische dinosauriërs in de Ixalan-set.

Ik wilde afsluiten met iets perfects: Een Oviraptor in de jas van een blauwgele ara. Jullie hebben het verdiend.

Goed, de dino's van Ixalan zijn over the top en niet zo realistisch. Is dat erg? Natuurlijk niet. Magic is, naar mijn beste weten, een fantasiespel met fantasiebeesten in een fatasiewereld, en je mag deze dino's veilig als fantasievarianten van de echte beschouwen. In deze tijd van Jurassic World is het in ieder geval meer dan verfrissend om popcultuurdino's te zien die niét puur drijven op al die uitgekauwde, poedelnaakte dino-cliché's. De gretigheid waarmee de makers gevederde dinosaurussen omarmen voelt voor mij als een verademing.

De Ixalan-set omvat naast dino's ook de quasi-precolumbiaanse samenleving die de dino's temt, vanpiers, piraten, kolonisten en vampierpiraatkolonisten. Het zal allemaal wel naadloos binnen het concept van het welbekende Magic-spel passen. Ik wens alle ingewijdenen veel speelplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten