zondag 4 september 2016

Mission Statement

Dino's zijn hot. Tussen alle Pokémon, Star Wars en Transformers hebben tegenwoordig ook de dino's in elke speelgoedwinkel hun vaste plekje. Jurassic World was één van de best bezochte films van het afgelopen jaar. Nieuwe landelijke attracties schieten als paddestoelen uit de grond: denk maar aan de nieuwe T. rex van Naturalis en het net geopende Dinoland in Zwolle

Ik ben fan van dino's. Voor mij is de dino-rage een vloek en een zegen: ik vind het leuk dat veel mensen, vooral kinderen, weer aandacht hebben voor deze fascinerende uitgestorven dieren. Ik was een kind in de jaren negentig en ontwikkelde mijn liefde voor dinosaurussen in de slipstream van de eerste Jurassic Park-film. De geschiedenis herhaalt zich nu en dat vind ik leuk om te zien.

Speelgoeddino's. Ze zien er leuk uit, maar ik heb er aardig wat op aan te merken.


Aan de andere kant zie ik met lede ogen aan hoeveel misverstanden er nog zijn over dino's. De afgelopen twintig, dertig jaar - tussen het uitkomen van Jurassic Park en nu - heeft de paleontologie (de wetenschap die dino's en andere fossiele dieren bestudeert) een enorme vlucht gemaakt. We weten veel meer over dinosauriërs dan toen, en ze blijken veel interessanter dan we ooit hadden kunnen denken. Toch zie ik nog steeds vaak modellen, afbeeldingen en boeken van ouderwetse, achterhaalde ideeën over dinosauriërs. Ik wil in dit blog aandacht geven aan nieuwe ontwikkelingen in onze kennis. Ik wil misverstanden doorbreken en laten zien hoe dino's écht waren, in plaats van steeds het gesensationaliseerde beeld van dino's in de media te herhalen. Ik wil wat aandacht geven aan de wetenschappelijke kant van de zaak, zonder te moeilijk of technisch te doen.

In bredere zin wordt dit blog mijn poging tot wetenschapscommunicatie. Er zijn veel blogs (en vlogs) te vinden die doen wat ik doe, vooral in het Engels. Het aanbod in het Nederlands is dan weer heel beperkt. Ik hoop dat met dit blog kennis over dino's voor meer mensen in Nederland en België bereikbaarder kan maken. Ik hoop ook in contact te komen met mensen die meer over dinosauriërs willen weten en vragen te kunnen beantwoorden.

Dus stap in de tijdmachine. De reis gaat beginnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten