zaterdag 10 september 2016

Muggenziften over Trix

Trix is vanaf nu te zien bij Naturalis. En wat is er beter om dit heugelijke feit te vieren dan een ouderwets staaltje oer-Hollandse muggenzifterij?

Als ik erheen ga vertel ik wel hoe ze erbij staat. Voor die tijd wil ik het even hierover hebben:

Bron: Naturalis. Klik om te vergroten.
Dit is de afbeelding van T. rex die Naturalis gebruikt om Trix te reconstrueren. Ze staat prominent op de website, dit plaatje begeleidde de persberichten, dit is hoe Naturalis wil dat we ons Trix voorstellen. Ik weet niet wie dit schilderij gemaakt heeft. Het is duidelijk een technisch begaafd werk, maar er vallen me wel een paar dingen aan op. Tijd om te muggenziften! (Gewoon voor de lol natuurlijk.)


1. Houding. Ze staat een beetje vreemd gedraaid, vind ik. Het linkerbeen staat achter het rechter, maar de linkerarm is voor de rechter gedraaid. En dan staat het hoofd weer onze kant op gericht. Een T. rex zou die dubbel-gedraaide houding in het echt vast wel kunnen aannemen, maar het ziet er niet helemaal comfortabel uit. Een soort prehistorische versie van de beruchte gebroken-rug-pose uit de superheldenstrips.

#verdraaid

2. Benen. Er is iets mis met de lichaamsverhoudingen van deze Rex. Ik dacht eerst dat het hoofd te klein was, maar dat is het probleem niet. Ik heb de reconstructie van het skelet van Sue van reconstructie-koning Scott Hartman erbij gepakt, en wat blijkt? Die benen zijn veel te lang.

Naturalis vs. Scott Hartman
Hartman heeft meerdere reconstucties van T. rex gemaakt, maar Sue is de beste vergelijking hier: Sue en Trix zijn ongeveer even oud en even groot, en Naturalis heeft afgietsels van Sue gebruikt om onderdelen aan te vullen die bij Trix ontbreken. Je mag dus verwachten dat Sue ongeveer dezelfde lichaamsverhoudingen heeft als de echte Trix. Boven zie je hoe Sue eruit ziet als ze net zo lang is als de Rex op de afbeelding. Ze staat hier veel lager boven de grond. Als ik Sue zo groot maak dat haar benen even lang zijn als die van de afgebeelde Trix, wordt Sue veel langer en dikker dan Trix en is haar hoofd veel groter.

Sue vs. Trix
Ik heb hetzelfde trucje ook uitgehaald met Stan, die andere bekende complete T. rex. Stan is een slankere variant en dus wellicht een mannetje. Het resultaat was nagenoeg hetzelfde: T. rex heeft gewoon kortere benen in verhouding. Trix moet lager bij de grond.

3. Heupen. Check. Die. Heupen. Thighs of thunder! Het is niet per sé verkeerd om te laten zien hoe gespierd de benen van T. rex zijn. Dit is alleen misschien een beetje overdreven. Ze vallen vooral op omdat de rest van het beest eigenlijk nogal mager is. T. rex heeft echt wel een forse buik, zeker een vrouwtje.

4. Veren. Hier val ik echt een beetje over. Op de site van Naturalis wordt gezegd dat T. rex veren had, en dat het meer primitieve donsveertjes waren dan echte vogelveren. Klopt helemaal. Nou, qua veren komt de Rex op deze afbeelding er wel heel bekaaid vanaf. Een onduidelijk toefje pluis op de kop en wat knullige veertjes aan de armen, dat is alles. Waarom gaan ze niet all the way? Laat die wolharige verenkoningin maar zien. Daag je bezoekers eens uit om op een andere manier naar T. rex te kijken. Wees niet bang om je kijkers iets anders voor te zetten dan dat ze verwachten. Daar kunnen ze écht eens iets van leren.

Tot slot: een afbeelding van T. rex zoals ík haar graag zie, getekend door eindbaas R. J. Palmer (check zijn realistische Pokémon!). Die laat direct zien dat een Rex met veren nog steeds cool kan zijn.

R. J. Palmer, 2016

Meer lezen?
http://www.skeletaldrawing.com/theropods/tyrannosaurus-sue
http://tientjevoortrex.naturalis.nl/nl/rexpedia/Trex-infosnacks/droeg-ik-veren/
http://www.chicagotribune.com/entertainment/ct-ent-0824-trex-trix-ohare-dutch-20160823-story.html
http://saurian.maxmediacorp.com/?p=553

Geen opmerkingen:

Een reactie posten